Energiapuuterminaalit ovat osa lämmön huoltovarmuutta
Lämpöhuollossa polttoainepohja kaventuu turpeen ja kivihiilen jäädessä paletista pois. Samalla puupolttoaineen rooli vahvistuu, mikä puolestaan tarkoittaa puupolttoaineiden varastoinnin merkityksen kasvua.
12/2021
Teksti - Hille Hyytiä
Kuvat - Tage Fredriksson
Kivihiilen velvoitevarastoinnin määrittää laki tuontipolttoaineiden varastoimisesta ja turpeen turvavarastoinnin oma lakinsa polttoturpeen turvavarastoinnista. Koska kivihiili ja turve kestävät hyvin varastointia, on lämpöhuollon huoltovarmuus ollut hyvällä tasolla.
Haketta ei voi varastoida
Huoltovarmuuskeskuksen arvion mukaan vuonna 2010 noin 75 % lämmöntuotannon polttoaineista turvattiin nykyisin käytännöin, mutta viime vuonna noin 40 %. Näin muun muassa siksi, että puulle ei ole olemassa lain mukaista velvoitetta varastointiin. Energiapuuta ei kannata myöskään varastoida kahta vuotta kauempaa, koska varastoinnin aikaiset tappiot ovat merkittävät lahoamisen seurauksena. Varsinkin lehtipuu alkaa lahota kasassa ja menettää nopeasti lämpöarvoaan. Ihanteellinen varastointiaika on vain vuosi. Jo nyt lämmön huoltovarmuuden kannalta biomassaterminaaleilla on iso merkitys. Tulevina vuosina niiden merkitys vain kasvaa, kun energiapuun tarve ja käyttö lisääntyy. Tarvitaan erityyppisiä terminaaliratkaisuja ja verkostoja, jotta voidaan turvata polttoainetoimitusten laatu, toimitus- ja huoltovarmuus.
Kaavoituksen avulla terminaaleja
Biomassaterminaalien laajentamiseen ja uusien perustamiseen voidaan vaikuttaa kaavoituksella ja ympäristöluvituksella. Nykyisen maankäyttö- ja rakennuslain mukaan maakuntakaava ohjaa kuntien kaavoitusta ja viranomaisten muuta alueiden käyttöä koskevaa suunnittelua. Maakunnan suunnittelussa valtakunnalliset alueidenkäyttövelvoitteet täsmennetään alueiden käyttöä koskeviksi periaatteiksi ja aluevarauksiksi. Energiahuoltoa käsitellään valtakunnallisten alueiden käyttötavoitteiden osassa ”Toimivat yhteysverkot ja energiahuolto” Energiahuollon osalta valtakunnalliset tarpeet liittyvät tuotantolaitosten ja energian kuljetusten verkostojen sekä uusiutuvien energialähteiden alueiden käytön edellytysten turvaamiseen. Tässä mielessä myös biomassaterminaalit ovat tunnistettavissa ohjattavana verkostona. Työn alla on selvittää, miten lausunnolle tulleen kaavoitus- ja rakentamislain mukaan voidaan edistää biomassaterminaalien perustamista kaavoituksella.
Huoltovarmuus ei näy maakuntakaavassa
Voimatalouspoolin aloitteesta Huoltovarmuuskeskus tilasi keväällä 2021 Tapio Oy:ltä selvityksen, miten biomassaterminaalit on otettu huomioon maakuntakaavoissa- ja ohjelmissa. Selvityksessä kävi ilmi, että maakuntakaavoituksessa puu-, biomassapolttoaineiden ja vastaavien terminaalien terminologia ja kaavamerkinnät olivat hyvin vaihtelevia eikä valtakunnallista käytäntöä ole. Siksi myös puu-, biomassapolttoaineiden ja vastaavien terminaalien tunnistaminen ja näkyväksi tekeminen vaihtelevat maakuntaliitoittain. Terminaalien käyttötarkoitus ei aina selvinnyt maakuntakaavasta. Muutaman maakunnan maakuntakaavoituksen asiakirjojen perusteella vaikutelma oli, että uusien terminaalien ajatellaan hoituvan alueellisessa metsäohjelmassa, EU:n maaseutuohjelman taloudellisella tuella tai maakunnassa toimivan metsäteollisuuden yhteydessä. Vaikka maakuntakaavoissa- ja ohjelmissa puhuttiinkin biomassaterminaaleista, niin energiahuoltovarmuus oli mainittu ja tunnistettu vain yhdessä maakunnassa. Sielläkin huoltovarmuudelle keskeiset klusterit ja huoltovarmuuden lisääminen olivat vasta selvitettävänä.
Lupaprosessissa sama tilanne
Toinen mielenkiintoinen asia oli selvittää, otetaanko biomassaterminaalien ympäristölupaprosessissa ja lupaharkinnassa mitenkään huomioon lämpöhuollon huoltovarmuutta. Vastaus on helppo arvata. Vain yhdessä tutkituista kymmenestä ympäristölupaprosessitapauksessa oli viitattu energiapuuterminaalin merkitykseen kunnan energianhuoltovarmuuden vahvistajana. Tässä tapauksessa tosin asukkaiden valitukset johtivat siihen, että yrittäjä perui koko hankkeen kyseiseltä paikkakunnalta ja haki lupaa toisesta kunnasta, minkä sitten saikin.
Lupahakemuksissa parantamisen varaa
Itse ympäristölupapäätökset vaikuttivat pienen kymmenen tapauksen valossa olevan hyvin johdonmukaisia ja samantasoisesti perusteltuja. Perusteluissa oli hyvin otettu huomioon muun muassa välimatka asumuksiin tai sijainnin asemoituminen pohjavesialueeseen sekä niin sanotut BAT-päätelmät. Jonkin verran oli epäselvyyttä siinä, onko ympäristölupaviranomainen kunnan ympäristö- tms. lautakunta vai aluehallintovirasto. Sen sijaan, jos huono tuuri kävi ja ajateltu biomassaterminaali sai ärhäkkäät valitusherkät naapurit, saattoi koko biomassaterminaalihanke kaatua kalliiseen ja aikaa vievään valituskierteeseen Hallinto- ja Korkeimpaan oikeuteen saakka. Kymmenen esimerkkitapauksen valossa vaikutelmaksi jäi, että biomassaterminaalien ympäristölupahakemusten laatua on kuitenkin vara parantaa. Vielä oleellisempaa on osata kertoa oikealla tavalla suunnitellusta hankkeesta lähi- ja mökkinaapureille. Samalla voisi tuoda myös esille energiahuoltovarmuusnäkökohtia. Ympäristölupa-asiasta valittajienkin talot useimmiten lämpiävät paikallisella puuta polttoaineena käyttävällä kaukolämmöllä.
Alan yrittäjät hakevat maa-alueet
Työssä myös haastateltiin kahtakymmentä eri energia-alan edustajaa, mukaan lukien myös metsäalan yrittäjiä. Ilman heidän kanssaan käytyjä keskusteluja ympäristölupaprosessien koko kuva olisi jäänyt vajavaiseksi. Energiapuun toimitusketjussa toimivat yrittäjät ovat se tärkeä joukko, joka hakee maa-alueita ja ympäristölupia energiapuuterminaaleille, jos lupa tarvitaan. Pahimmassa tapauksessa he painivat vuosia ympäristöluvan valituskierteen kanssa. Osa laittaa hanskat tiskiin ja jättää energiapuuterminaalin perustamisen sikseen. Tämä on se joukko tosi ammattilaisia, jonka pitää hakea tarvittava isäpuu metsästä, jotta pysymme lämpiminä hiilineutraalissa Suomessa myös vuonna 2030. Kotimainen energiapuu on energiahuoltovarmuudenkin kannalta valttia.
Bioenergia kasvaa
AFRY teki keväällä 2021 Huoltovarmuuskeskuksen ja TEMin toimeksiannosta selvityksen metsähakkeen kysynnän kehityksestä ja riittävyydestä Suomessa. Selityksessä laskettiin eri skenaarioiden mukaisissa tilanteissa energiapuun kysyntää vuosina 2025, 2030 ja 2035. Asiaa tarkasteltiin myös alueittain. Perusskenaariossa lähtökohtana oli mm. se, että lämpöpumpputekniikka yleistyy ja sillä tuotettaisiin vuosittain 5–6 TWh kaukolämpöä vuoteen 2035 mennessä ja että savukaasujen lämmöntalteenottojärjestelmiä on asennettu lähes kaikkiin uusiin ja olemassa oleviin puubiomassaa käyttäviin laitoksiin.
Arvioiden mukaan perusskenaariossa energiapuun lisäys kasvaisi vuoteen 2030 mennessä n. 32 % verrattuna vuonna 2019 käytettyyn energiapuuhin, mikä tarkoittaa 6,2 milj. m3 lisäpuun tarvetta. Tästä eteenpäin määrä olisi ennusteen mukaan samalla tasolla. Mutta jos katsotaan maksimiskenaariota, jossa mm. lämpöpumpuilla korvattaisiin vain n. 2 TWh vuosituotannosta, olisi energiapuun lisätarve 6,9 milj. m3, lisäystä 36 %. Kummassakin tapauksessa puhutaan merkittävästä lisäyksestä energiapuun tarpeeseen ja käyttöön.
Kirjoittaja on Energiateollisuus ry:n lämpöpoolin valmiuspäällikkö
Toimittaja Paavo Rautio totesi oivaltavassa kolumnissaan (HS 6.10.), että ilmasto- ja hyvinvointihuolilla on yhdenmukaisuuksia, mutta vain ilmastonpuolustajat ovat…
Kun toimitusketjun logistiikkaa ajatellaan isossa kuvassa, löytyy useita vaikeasti ennustettavia suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä. Sää on näistä varmasti haastavin:…
31.12.2021
Keräämme käyttäjätietoa palvelumme kehitystä varten. Jos hyväksyt kaikki evästeet, varmistat parhaan mahdollisen käyttökokemuksen.
Palvelumme käyttämät evästeet ja kerätty käyttäjätieto on eritelty alla. Palvelumme lataa vain ne evästeet ja kerää vain ne tiedot joille annat hyväksynnän. Lisätietoa: Tietosuojakäytäntö
Palvelun toiminnan kannalta pakolliset evästeet, jotka eivät kerää minkäänlaista käyttäjätietoa.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytiikka-kategorian evästeet keräävät anonyymiä käyttäjätietoa, jonka avulla parannamme palveluamme. Kerättyä tietoa ovat mm. vierailujen määrä, kesto ja interaktiot palvelussa.
Cookie
Duration
Description
Google Analytics
1 vuosi
Sivusto käyttää Googlen analatytiikkapalveluita, joihin kuuluvat Google Analytics ja Google Tag Manager. Tämän seurantakoodin asettaa Google, joka yhdistää istunnosta tietoa muuhun samaan käyttäjään liittyvään tietoon. Tieto on anonyymiä. Tällaista tietoa on mm. session pituus ja interaktiot palvelussa. Tämä tieto tallennetaan luokkaan "Analytiikka".